09 Idealen en de praktijk in West Sumatra gecropt440x440bewerktMargaret Leidelmeijer is gespecialiseerd in koloniaal erfgoed en oorlogserfgoed van het voormalige Nederlands-Indië. Tijdens onderzoek voor de Indonesische regering, die de Ombilin-kolenmijnen in Sawahlunto in West-Sumatra met de bijbehorende spoorlijn en haven, wilde voordragen als UNESCO-werelderfgoed, kruiste de Delftse spoorwegingenieur Jacobus Leonardus Cluysenaer (1843-1932) haar pad. Het ‘totaalconcept’ van mijnen, spoorlijn en haven werd eind negentiende eeuw door Cluysenaer bedacht en ontworpen.

Als ingenieur wilde Cluysenaer vernieuwingen toepassen in de bouw van de spoorlijn. En vanuit sociale motieven wilde hij de regionale welvaart bevorderen en goede werkomstandigheden creëren voor vrije arbeiders. Mooie idealen, maar de praktijk bleek anders. Zijn plan uit 1875 belandde in de ijskast vanwege de peperdure Atjeh Oorlog. Pas jaren later werd het project uitgevoerd. Uiteindelijk werd er 'iets groots verricht’, maar dat gebeurde nu wel over de ruggen van dwang- en contractarbeiders die onder erbarmelijke omstandigheden moesten werken.

Het technologische systeem heeft inmiddels de status van Unesco Werelderfgoed.

Onze vereniging Ondernemers in Geschiedenis sloot haar jubileumjaar 2018-2019 feestelijk af met de presentatie van een online ledenmagazine met daarin 18 prachtige verhalen over betekenisvolle erfgoedplekken, geschreven door onze leden. Lees hier Margarets verhaal