Grote ontwikkelingen vertellen vanuit de vraag wat dit betekende voor mensen die destijds leefden: dat is een insteek die ik graag kies. Het maakt een ogenschijnlijk ‘saai’ verhaal concreet en invoelbaar – saaie geschiedenis bestaat simpelweg niet!
Mijn naam is Betsy Biemond-Boer. In 2005 studeerde ik cum laude af bij de studie Geschiedenis aan Universiteit Leiden op een onderzoek naar de integratie van bevindelijk gereformeerden in Canada. Tijdens mijn studie haalde ik ook mijn lesbevoegdheid (eerstegraads). Met veel plezier heb ik daarna ruim twaalf jaar les gegeven aan het voortgezet onderwijs. Daarnaast was ik betrokken als redacteur bij Bronwijzer, een methode voor geschiedenisonderwijs in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Het vertalen van actuele wetenschappelijke kennis naar begrijpelijke jongerentaal vond ik een van de mooiste taken daaraan. Bij de laatste editie waaraan ik meewerkte, was mijn taak het ontwikkelen van digitaal lesmateriaal.
Omdat het schrijf- en onderzoekwerk me bleef trekken heb ik ervoor gekozen om van het schrijven en onderzoeken weer mijn werk te maken en mijn baan in het onderwijs op te zeggen. Van een podcastserie tot een onderzoeksrapport, van een longread tot een non-fictie boek of een lesbrief: ik hou van afwisseling in vorm en in onderwerp. De Tweede Wereldoorlog en de Holocaust hebben mijn bijzondere aandacht, maar niet exclusief. Ik heb ruim ervaring met oral history – onder andere doordat ik voor mijn afstudeerscriptie ruim zestig emigranten interviewde – maar ook in archieven vind ik goed m’n weg.
Betsy Biemond
Zuiderdiepweg 2
3247 LP Dirksland
06-46342337
www.betsybiemond.nl
https://www.linkedin.com/in/betsy-biemond-boer-86907112/
Enkele eerdere publicaties
- Onderzoeksrapport naar ontrechting en naoorlogs rechtsherstel Joodse gemeenschap Goeree-Overflakkee (2024)
- Hoofdstukken voor geschiedenismethode Bronwijzer (onderbouw havo/vwo, tekst- en werkboek) (2014-2022)
- Interviews, recensies en artikelenseries over diverse onderwerpen (zie www.betsybiemond.nl/artikelen)
Trefwoorden: Tweede Wereldoorlog; Jodenvervolging; emigratie; bevindelijk gereformeerden; onderwijs.