Cultuurhistorisch tekst- en onderzoeksbureau
Herinneringscultuur, literatuur, muziek, geschiedenis, architectuur – Ingrid Jacobs begeeft zich in haar werk en onderzoek voortdurend op het grensvlak van kunst en wetenschap. Dat deed ze al in het afsluitende onderzoek van haar studie Nederlandse taal- en letterkunde naar de relatie tussen de muziekromans en de muziekessays van Simon Vestdijk: ‘Debussy en Hartmann: componisten of literaire motieven’. En ook in het in 2022 verschenen boek Musis Sacrum Arnhem 1847-2022. De bewogen geschiedenis van een concertzaal.
In 2024 verschenen drie omvangrijke publicaties waaraan Ingrid een bijdrage leverde, drie artikelen over kunstbescherming en kunstroof, over kastelen als bewaarplaats in oorlogstijd. In Oorlog in Arcadië (red. Elyze Storms-Smeets en Nick van den Berg, juli 2024) schreef ze ‘Kunst op de buitenplaats – Bescherming, roof en restitutie’. In Schitterende ballast (red. Hanneke Ronnes, Conrad Gietman en Claartje Wesseling, oktober 2024) verscheen ‘De herbouw van een luchtkasteel’, en tot slot publiceerde ze in Einde van de adelscultuur (Conrad Gietman e.a. red, november 2024) het hoofdstuk ‘Kastelen in oorlogstijd – van kunstbescherming en kunstroof’. En nu werkt ze aan een kleinere monografie Rozendaal 1940-1945 – kasteeldorp in oorlogstijd. Dit boek verschijnt op 16 april 2025, precies 80 jaar na de bevrijding van Rozendaal. Verder schrijft ze een artikel over ‘Het controversiële standbeeld van de Weense burgemeester dr. Karl Lueger (1844-1910)’. Daarna wordt het tijd voor minder controversiële onderwerpen. Een groot onderzoek naar de geschiedenis van de Schouwburg Arnhem staat op stapel.
Vanuit haar onderzoeksbureau werkt Ingrid D. Jacobs als schrijver, onderzoeker, verteller. In haar werk staat de rol van de mens centraal binnen de geschiedenis. Haar gedegen (archief)onderzoek resulteert in boeken, artikelen, bijdragen aan bundels of presentaties op cultuurhistorisch gebied. En dat is breed en vooral grensoverschrijdend: van een Arnhemse Kunstsalon, of de John Frostbrug die zo belangrijk was voor de Europese geschiedenis, tot Nijmeegse volkswoningbouw versus Weense Gemeindebauten, censuur in de DDR-literatuur, de tragiek van Oost-Duitse adel of kastelen als depots van de Rijksinspectie Kunstbescherming. Het roofkunstonderzoek waar ze al langer aan werkt heeft meer verdieping en focus gekregen. Welke rol speelde de Duitse kunsthandel in Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog?
Sinds de herfst van 2023 woont en werkt Ingrid voornamelijk in Wenen. Daar doet ze onderzoek in het Staatsarchiv, het Archiv der Republik, naar de roof van meest joodse (cultuur)goederen in Wenen na de Anschluss in 1938. Ook schrijft ze over Duitstalige literatuur en muziek(gebouwen).
Ingrid is een ervaren editor/(eind)redacteur; dat werk blijft ze vanuit Wenen voor (Nederlandse) opdrachtgevers doen.
Cultuurhistorisch tekst- en onderzoeksbureau
Ingrid D. Jacobs
Keizer Karelplein 13
6511 NE Nijmegen
Säulengasse 17/28
A-1090 Wien
06-15472257
i.jacobs@inter.nl.net of ingriddesireejacobs@gmail.com
www.ideejacobs.nl
Trefwoorden: Tweede Wereldoorlog, Muziekgeschiedenis – muziek en oorlog, Adelsgeschiedenis, Kastelen en kunstbescherming, Kunstroof – roofkunst